چرا عملیات علیه هسته مرکزی گروهک "انصار الفرقان" مهم بود؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
گرچه تعدادی از باقیمانده‌های این گروه در حال حاضر به خارج از کشور گریخته‌اند ولی نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس با حمله به هسته و لانه مرکزی این گروه در حقیقت یک زیر ساخت آموزشی مهم تروریستی را مورد هدف قرار داده و قبل از بسط و گسترش آموزش اعضای جدید تروریستی آن را منهدم کرده‌اند.


ارزیابی اطلاعاتی اقدام چند روز قبل نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در انهدام یک گروه تروریستی آنهم در کوه های صعب العبور منطقه "قصرقند" در بلوچستان نشان می دهد که این عملیات موفقیت آمیز با دستاوردهای اطلاعاتی قابل توجهی همراه بوده است.

به نظر می‌رسد، در اینباره نکات ذیل قابل تامل است:

الف: گروهک تروریستی که مورد تهاجم نظامی سپاه قرار گرفته گروهی موسم به "انصار الفرقان" است، گروه مذکور از اتحاد دو گروه تروریستی " انصار ایران" و "فرقان"صورت گرفته است.
گروه تروریستی "انصار ایران" یکی از شاخه های جدا شده از گروهک "جندالله" پس از اعدام عبدالمالک است.
در سابقه این گروه حادثه انتحاری مسجد امام حسین چابهار دیده می‌شود. اما "محمد شفیع" رهبر این گروه در همان ماه‌های اول آغاز فعالیت به طرز مشکوکی در پاکستان به قتل رسید. البته از همان زمان بسیاری از نگاه‌ها درباره قاتلین وی به رهبر گروهک جیش العدل – شاخه دیگر جدا شده از گروه جندالله و رقیب محمد شفیع- بر می‌گردد. با این وجود افراد پراکنده این گروه پس از سرگردانی به گروه فرقان پیوسته و با اتحاد هم گروه "انصار الفرقان" را شکل دادند.

ب: رهبر گروه " انصار الفرقان" همان رهبر سابق گروه "فرقان" است که توانست اعضای گروه محمد شفیع را هم تحت رهبری خود در بیاورد. وی بیشتر سال‌های عمر خود را در خارج از کشور گذرانده و سال‌ها با گروه های جهادی و تکفیری در کشورهای عربی و به خصوص در پاکستان و افغانستان همکاری نزدیکی داشته است. وی همچنین چندین سال نیز عضو گروه القاعده بوده است. رهبر " انصار الفرقان" ارتباط سنگینی با برخی کشورهای عربی داشته و به قدری در این سال‌ها از ایران دور بوده که زبان عربی را بسیار بهتر از زبان فارسی سخن می‌گوید.

ج: اما مهمترین دستاورد اطلاعاتی و امینتی عملیات اخیر حمله به پایگاه مرکزی این گروه در ارتفاعات بسیار صعب العبور در ارتفاعات کوه های قصرقند بوده است. این اهمیت به این دلیل بسیار اهمیت دارد که این گروه در ارتفاعات صعب العبور که تصور شناسایی آن را هم نداشته، مشغول طرح‌ریزی یک اردوگاه آموزش عملیات‌های تروریستی در قلب ارتفاعات منطقه "قصرقند" بوده است. گرچه تعدادی از باقیمانده‌های این گروه در حال حاضر فراری بوده و برخی نیز به خارج از کشور گریخته‌اند ولی نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس با حمله به هسته و لانه مرکزی این گروه در حقیقت یک زیر ساخت آموزشی مهم تروریستی را مورد هدف قرار داده و قبل از بسط و گسترش آموزش اعضای جدید تروریستی آن را منهدم کرده‌اند.
در همین حال از پایگاه مرکزی این گروه فیلم‌های بدست آمده که علاوه بر ارتباط این گروه با کشورهای عربی بخش‌های زیادی از اطلاعات داخلی این گروه را نیز در اختیار نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران قرار داده است. اینک اشراف اطلاعاتی به گروه مذکور بسیار بیشتر از قبل شده است. لازم به یادآوری است که طی سه مرحله عملیات علیه این گروه بیش از 200 کیلو مواد منفجره نیز کشف شده است.

د: عملیات موفقیت آمیز اخیر نشان داد که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان اشراف اطلاعاتی و توان عملیاتی بسیار مناسبی برای مقابله با گروه های آموزش دیده ترویست در داخل خاک کشورمان دارند.
این اشراف اطلاعاتی بگونه‌ای است که قبل از بسط و گسترش سخت افزاری این گروه‌ها آنها را معرض انهدام قرار می‌دهد. در اینجا یک نکته قابل تامل لازم به یادآوری است که گروه‌های همچون جیش العدل به همین دلیل پایگاه‌های خود را در خارج از خاک ایران و در داخل خاک کشور پاکستان قرار می دهند زیرا به خوبی از اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی در داخل خاک ایران آگاه هستند.
بی‌شک در صورت همکاری دولت پاکستان و همچنین ایجاد زمینه همکاری دوجانبه برای عملیات در داخل خاک این کشور هیچ اثری از تروریست‌ها باقی نخواهد ماند.


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:23 فروردین 1394 - 18:42

نظر شما...
    • ممتی

      دست علی یارتان خدا نگهدارتان
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد